China continentală este unul dintre partenerii comerciali ai României, iar drepturile de proprietate intelectuală sunt un factor definitoriu în generarea unor astfel de schimburi comerciale

IP Key China este un proiect de lungă durată condus de Comisia Europeană, implementat și cofinanțat de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO). Acesta a oferit un sprijin substanțial cooperării în materie de proprietate intelectuală (PI) și dialogului politic dintre UE și China pentru a crea condiții de concurență echitabile pentru titularii de drepturi din UE.

Europa exportă tehnologie și know-how, dar, dacă nu sunt protejate, întreprinderile din UE pot deveni victime ale încălcărilor. Protecția și asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală (DPI) reprezintă o provocare majoră pentru întreprinderile din UE care doresc să se extindă pe noi piețe.

În 2021, cu exporturi în valoare de 908 milioane EUR, România a comercializat majoritar utilaje și echipamente de transport – în principal utilaje electrice și utilaje industriale generale – în valoare de 287 de milioane EUR (32 % din exporturile către China), produse prelucrate – în principal producători de fier și oțel, de cauciuc, de plută și lemn – în valoare de 216 milioane EUR (24 % din exporturile către China) și materii brute –plută, lemn, minereuri metalifere și deșeuri metalice – în valoare de 168 de milioane EUR (18 % din exporturile către China).

La 1 ianuarie 2020 erau în vigoare 1,6 milioane de înregistrări de mărci UE, care conțineau peste 4,4 milioane de clase de produse și servicii asociate, cu o rată medie anuală de creștere de 5,6 % (2010-2019). Majoritatea cererilor de înregistrare de mărci UE au continuat să provină din UE, care a reprezentat o cotă medie de 68,3 % din totalul cererilor depuse. Germania a ocupat primul loc în topul țărilor din UE și la nivel mondial, urmată de alte economii mari din UE, cum ar fi Italia, Spania și Franța. Informații despre România pot fi găsite aici[1].

Luând în considerare realizările sale, directorul executiv al EUIPO, Christian Archambeau, a declarat:

„În ultimii cinci ani, IP Key China a fost de partea antreprenorilor, a IMM-urilor, a cercetătorilor și a gânditorilor creativi, pentru a proteja activele intelectuale care asigură viitorul activității lor în China. Dorim să jucăm în continuare un rol important în consolidarea mecanismului de dialog privind proprietatea intelectuală, aspect esențial pentru îmbunătățirea transparenței și a previzibilității sistemelor de proprietate intelectuală.”

Proiectul a venit în completarea dialogului și a grupului de lucru UE-China privind proprietatea intelectuală, coordonat de UE și China. În concordanță, aceste activități au prezentat în mod eficace interesele întreprinderilor din UE prin promovarea schimburilor de opinii cu China privind modul de abordare a provocărilor specifice legate de drepturile de proprietate intelectuală.

Cu ocazia celui de al IX-lea dialog economic și comercial la nivel înalt UE-China (HED) din iulie 2022, vicepreședintele executiv și comisarul pentru comerț, Valdis Dombrovskis, a subliniat:

„Importanța asigurării unor condiții de concurență echitabile pentru întreprinderile din UE care își desfășoară activitatea în China. UE și China sunt parteneri comerciali esențiali și trebuie să continuăm dialogul pentru a asigura o mai mare convergență a Chinei către standardele UE și cele internaționale în materie de protecție a drepturilor de proprietate intelectuală.”

Realizări

În ultimii cinci ani, activitatea IP Key China a vizat facilitarea accesului pe piață al companiilor, al întreprinderilor și al inovatorilor din UE prin cooperarea cu autoritățile, cu asociațiile de întreprinderi și cu alte părți interesate din sectorul public și privat din China. Această contribuție a fost realizată prin creșterea gradului de înțelegere a pieței și prin îmbunătățirea punerii în aplicare a legislației privind proprietatea intelectuală și a sistemelor de asigurare a respectării drepturilor de proprietate intelectuală în China.

Evaluările temeinice ale legislației chineze, furnizate de IP Key China, au scos la lumină diferențe majore în raport cu legislația echivalentă în materie de proprietate intelectuală din UE. Analiza a acoperit o gamă largă de aspecte, cum ar fi răspunsul la contrafacere și piraterie, procedurile de gestionare a litigiilor în materie de proprietate intelectuală, asigurarea în general a respectării drepturilor de proprietate intelectuală și informații care au fost furnizate întreprinderilor europene.

În plus, proiectul a fost implicat în continuarea cooperării cu China în urma semnării acordului bilateral UE-China în vederea protejării a 100 de indicații geografice europene în China și a 100 de indicații geografice chineze în UE.

IP Key China a adus, de asemenea, o contribuție substanțială în ceea ce privește integrarea datelor privind mărcile puse la dispoziție de Administrația Națională a Proprietății Intelectuale din China (CNIPA), ceea ce are drept rezultat disponibilitatea a peste 32 de milioane de mărci chineze în instrumentul de căutare a mărcilor și în baza de date „TMview”[2]. În 2020, EUIPO și CNIPA au semnat Acordul privind schimbul de informații în domeniul mărcilor, convenind asupra schimbului reciproc de date privind mărcile naționale chineze și privind mărcile Uniunii Europene[3].

În plus, a fost organizată o serie de seminare și evenimente, în timp ce cursuri gratuite online și la fața locului oferite de experți în domeniul proprietății intelectuale, publicații, fișe informative privind piața chineză, studii de caz au fost, de asemenea, puse la dispoziție în beneficiul companiilor din UE. Între timp, de la crearea sa în 2008, serviciul de asistență permanentă în domeniul drepturilor de proprietate pentru IMM-uri din China a răspuns la întrebări specifice pentru a asigura un prim serviciu de asistență în materie de proprietate intelectuală IMM-urilor care desfășoară activități sau intenționează să intre pe piața chineză.

De ce China?

China continentală este unul dintre partenerii comerciali esențiali ai UE, iar drepturile de proprietate intelectuală sunt un factor definitoriu al întreprinderilor UE care generează astfel de schimburi comerciale.

În 2021, China a fost al treilea partener ca mărime pentru exporturile de produse din UE (10,2 %), companiile din UE au exportat un volum în valoare de 223,4 miliarde EUR în China, comercializând în principal utilaje și vehicule (52 % din exporturile către China), alte produse prelucrate (20 %) și produse chimice (15 %)[4]. Cei mai mari trei exportatori din UE către China au fost Germania (104 655 de milioane EUR), Franța (24 028 de milioane EUR) și Țările de Jos (15 906 milioane EUR).

Angajamentul UE față de China în ceea ce privește comerțul este îndrumat de Perspectiva strategică a UE din 2019, care promovează reciprocitatea, condițiile de concurență echitabile și concurența loială.

Provocări

În ultimii ani, s-au înregistrat progrese legislative semnificative. Mecanismele de dialog, implicarea marilor rețele de părți interesate și IP Key China au contribuit în mare măsură la acestea. În multe domenii, protecția și asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală nu sunt încă suficient de eficace și persistă provocări precum lipsa de transparență și respectarea într-o măsură insuficientă a drepturilor de proprietate intelectuală[5]. Există preocupări substanțiale, în special în ceea ce privește interpretarea cerințelor de brevetare, lipsa unei protecții juridice suficiente împotriva cererilor de înregistrare a mărcilor depuse cu rea-credință[6] și protecția asigurată secretelor comerciale. O preocupare emergentă este asigurarea unui tratament echitabil și nediscriminatoriu în cazurile de concurență deschise împotriva titularilor de drepturi străini[7].

Viitorul

În următoarea etapă, proiectul IP Key China se va axa pe promovarea convergenței standardelor chineze, ale standardelor UE și ale celor internaționale în materie de protecție a drepturilor de proprietate intelectuală, acordând o atenție deosebită aspectelor legate de asigurarea respectării legii. De asemenea, se va acorda atenție consolidării parteneriatelor și a angajamentului strategic cu întreprinderile care desfășoară activități în China, precum și cu asociațiile industriale. Eforturile viitoare vor urmări, de asemenea, să asigure o mai mare implicare a instituțiilor sectoriale din UE și din statele sale membre în schimburile colegiale cu omologii lor chinezi pe teme de interes reciproc.

DE CE SĂ SE PUNĂ ACCENTUL PE DREPTURILE DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ (DPI)

Proprietatea intelectuală este un factor-cheie pentru competitivitatea întreprinderilor în economia mondială. Aceasta asigură rentabilitatea investiției în inovare și este deosebit de relevantă pentru IMM-uri, deoarece acestea își internaționalizează activitatea, dar dispun adesea de timp limitat, precum și de resurse și cunoștințe limitate cu privire la modul în care proprietatea intelectuală poate fi utilă activității lor. În plus, Planul de acțiune din 2020 privind proprietatea intelectuală urmărește să consolideze reziliența și redresarea economică a UE, permițând industriilor creative și inovatoare din UE să rămână lideri mondiali și accelerând tranziția verde și digitală a Europei.

Drepturile de proprietate intelectuală sunt esențiale pentru a contribui la protejarea inovațiilor de concurenți, iar activele de proprietate intelectuală reprezintă o sursă importantă de flux de numerar prin intermediul acordurilor de licență sau al vânzărilor de proprietate intelectuală, precum și un factor semnificativ de atragere a investitorilor. Un studiu publicat în 2019 de EUIPO și de Oficiul European de Brevete (OEB) a arătat că sectoarele care utilizează intens drepturi de proprietate intelectuală au generat aproape 45 % din activitatea economică totală (PIB) în UE, în valoare de 6,6 mii de miliarde EUR. Acestea au reprezentat, de asemenea, 96 % din exporturile de produse din UE la nivel mondial. Intensificarea practicilor de comerț electronic din cauza pandemiei a generat probleme dificile pentru întreprinderi și factorii de decizie care s-au confruntat cu practici exponențiale de contrafacere și piraterie online[8]. Aceste cazuri implică diferite tipuri de drepturi de proprietate intelectuală, cum ar fi brevetele, mărcile, drepturile de autor și concurența neloială, astfel cum se subliniază în studiu.

DESPRE EUIPO

EUIPO este una din cele mai mari agenții descentralizate ale Uniunii Europene cu sediul la Alicante, în Spania. Clasat în 2021 ca cel mai inovator oficiu pentru proprietate intelectuală din lume, EUIPO gestionează înregistrarea mărcii Uniunii Europene (mărcii UE) și a desenului sau modelului industrial comunitar (DMIC) înregistrat, ambele asigurând protecția proprietății intelectuale în toate statele membre ale UE. De asemenea, EUIPO desfășoară activități de cooperare cu oficiile naționale și regionale pentru proprietate intelectuală din UE și găzduiește Observatorul European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală.

Observatorul European al Încălcărilor Drepturilor de Proprietate Intelectuală a fost înființat în 2009 pentru a sprijini protejarea și asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală și pentru a contribui la combaterea amenințării crescânde pe care o reprezintă încălcările proprietății intelectuale în Europa. Observatorul a fost transferat la EUIPO la 5 iunie 2012 prin Regulamentul (UE) nr. 386/2012 al Parlamentului European și al Consiliului, împlinind anul acesta 10 ani de la înființare.

DESPRE IP KEY CHINA

IP Key China este un proiect al UE creat în 2017 pentru a consolida cooperarea UE-China în domeniul proprietății intelectuale. Acesta este cofinanțat de Comisia Europeană și de EUIPO și pus în aplicare la nivel operațional de EUIPO, prin cooperarea strânsă cu părțile interesate din China și prin implicarea industriei, a mediului universitar, a autorităților de aplicare a legii și a autorităților judiciare. Proiectul IP Key China sprijină dialogul bilateral privind proprietatea intelectuală prin multiple activități.

Serviciul de comunicare al EUIPO


[1] Statisticile EUIPO privind evoluția mărcilor UE în perioada ianuarie 1996-iunie 2022

Statisticile EUIPO privind evoluția desenelor sau modelelor industriale comunitare în perioada ianuarie 2003-iunie 2022

[2] https://ipkey.eu/en/china/news/ip-key-china-work-achievement-trade-marks.

[3] https://ipkey.eu/en/china/news/virtual-meeting-cnipa-and-signature-agreement-exchange-trade-mark-information.

[4] https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/edn-20220401-1.

[5] https://policy.trade.ec.europa.eu/eu-trade-relationships-country-and-region/countries-and-regions/china_en.

[6] „Trademarks: The Impact of the 2019 Amendment of the Chinese Trademark Law: Study” (Mărci – Impactul modificării din 2019 a Legii chineze privind mărcile – Studiu), punctul 2.4 privind mărcile de rea-credință: https://ipkey.eu/en/china/activities/impact-2019-amendment-chinese-trademark-law-study.

[7] https://ipkey.eu/sites/default/files/ipkey-docs/2019/ANNEX-9_IPKey-China.pdf.

[8] „Study on New Development of Online Counterfeiting and Piracy in China: Legislation, Practices and Cases” (Studiu privind noua evoluție a contrafacerii și a pirateriei online în China – Legislație, practici și cazuri): https://ipkey.eu/en/node/1663.

Sursa foto: https://ipkey.eu/en/china