Femeia contemporană este cea care adoptă un stil de viață sustenabil

Ce înseamnă de fapt moda durabilă? Este un termen generic pentru hainele care sunt create și consumate într-un mod care poate fi, la propriu, durabil. Este protejat astfel atât mediul înconjurător, cât și pe cei care produc hainele.

De aceea, reducerea emisiilor de CO2, abordarea supraproducției, reducerea poluării și a deșeurilor, sprijinirea biodiversității și garantarea faptului că muncitorii din industria confecțiilor primesc un salariu corect și au condiții de muncă sigure sunt esențiale pentru matricea sustenabilității. Iar cel mai important aspect de luat în considerare este că fiecare dintre noi putem ajuta protejarea mediului, prin acțiunile noastre zilnice.

Dacă fenomenul Sustainable Fashion este popular la nivel internațional, putem observa și la nivel local un trend ascendent, și nu vorbim doar de nișa ecologiștilor. Acest lucru este evidențiat și de marile evenimente după ce în cadrul Romanian Design Week, cel mai important festival multidisciplinar din România care susține dezvoltarea designului și industriile creative locale, a fost inclusă o categorie specială dedicată acestui subiect. Ediția cu numărul 8 care a avut loc în anul 2020 a avut ca temă principală ’’SCHIMBAREA / CHANGE’’ iar una din marile subteme abordate a fost Natural Resources – proiecte care explorează relația dintre materiile prime primordiale, armonia senzorială și metode de prelucrare arhaice și sustenabile.

Însă cel mai vizibil argument în dezvoltarea acestui trend sunt liderii de opinie din domeniul modei care se focusează pe producția sustenabilă și care pot fi considerați exemple de urmat. Printre aceștia se numără Ioana Ciolacu, designer, absolventă a  masterului în Design și Tehnologia Modei la London College of Fashion, unde a colaborat cu Stella McCartney. La nivel strategic, Ioana încearcă să găsească reutilizări pentru materialele care rămân, să folosească vopseluri naturale și oferă clientelor un serviciu de reparare a hainelor pe viață.

Însă cum putem fiecare să contribuim la ce înseamnă modă sustenabilă?

Cumpărați mai puțin însă calitativ

În contextul în care la  nivel mondial se produc anual 100 de miliarde de articole de îmbrăcăminte, prioritizarea calității este o strategie de luat în considerare, atât din punct de vedere financiar, cât și din perspectiva sustenabilității.

Investește în branduri sustenabile

Dacă sunt locale (Sense, Verlinne, Les vacances d’Irina, Laura Hîncu, Atelier Isabelle Vijiiac, Chemistry Studio, PNK Casual, Argo – by Andreea Buga, IE Clothing, NOON sau Pineberry sunt doar unele dintre ele), cu atât mai bine, pentru că aduci o contribuție economiei țării. Însă, orice ai alege, fie că sunt internaționale (H&M Gama Conscious, Deichmann, Stella McCartney, Levi’s)  cel mai important este reducerea impactului asupra mediului.

Donează & reciclează

Curățenia de primăvară și toamnă începe din garderobă. Poate ai prieteni cărora le poți dona hainele tale, sau poate vrei să faci o faptă bună și le poți dona unor centre de plasament. Trebuie doar să ne asigurăm că industria modei face parte dintr-o economie circulară, iar totul poate să înceapă cu noi.

Despre EU Climate Pact 

Pactul European pentru Climă este o inițiativă la nivelul UE care invită oamenii, comunitățile și organizațiile să participe la acțiuni de combatere a schimbărilor climatice și să construiască o Europă mai ecologică. 

Climate Pact, lansat în decembrie anul trecut, este o inițiativă a Comisiei Europene și un eveniment de acțiune. Acesta îți propune să scoată în evidență progresul din cadrul Climate Pact și să conecteze oameni din țările europene care luptă pentru o cauză comună. Acesta își propune să arate că, acționând fiecare la nivel local, toată lumea joacă un rol important în construirea unui mediu eco. Acest eveniment va reuni politicieni, vedete, ambasadori, coordonatori de țară, parteneri PR, influențatori și cetățeni europeni din toate categoriile sociale, pentru o zi de acțiune în favoarea planetei noastre. 

  • Noua economie verde 
  • Noua calitate a vieții 
  • O societate echitabilă și durabilă 
  • Investiții ecologice fără precedent 

Importanța acțiunilor „verzi” a crescut din ce în ce mai mult în România, deoarece din ce în ce mai mulți cetățeni își propun să urmeze un stil de viață sustenabil. 62,72% dintre români afirmă că încearcă să aibă un impact pozitiv asupra mediului prin acțiunile lor zilnice.  

Obiectivul acestei campanii este de a crește numărul persoanelor care participă activ la protejarea mediului, printr-un stil de viață sustenabil.

Sursa foto:  Shutterstock